Медіація в Україні існує майже 30 років, попри те, що сам Закону України

Медіація в Україні існує майже 30 років, попри те, що сам Закону України "Про медіацію" було прийнято в Україні в кінці 2021 року, однак в дійсності в Україні вже тривалий час навчаються медіатори-практики, накопичується досвід використання медіації

Медіація в Україні існує майже 30 років, попри те, що сам Закону України "Про медіацію" було прийнято в Україні в кінці 2021 року, однак в дійсності в Україні вже тривалий час навчаються медіатори-практики, накопичується багатий досвід використання медіації для врегулювання різноманітних конфліктів, а також створено потужний пул фахівців-експертів з питань медіації. Розвитку медіації не надто завадила тривала відсутність профільного закону, який врешті-решт був підготовлений за участю українських медіаторів і ухвалений 16 листопада 2021 року (Закон України “Про медіацію”).

Закон України "Про медіацію" є рамковим, тобто він містить основні визначення, окреслює сферу застосування, закріплює принципи медіації, визначає статус медіатора, правила проведення медіації та її правові наслідки.

Окремі норми щодо можливості примирення сторін спору шляхом медіації включено до Цивільного процесуального кодексу України, Господарського процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та деяких інших галузевих законів. Суд інформує сторони про можливості врегулювання спору шляхом медіації та зупиняє провадження у справі на час її проведення, та у разі примирення сторін може повернути до 60% сплаченого судового збору.

Медіація може проводитись для врегулювання будь-яких конфліктів (спорів), у тому числі цивільних, сімейних, трудових, господарських, адміністративних, а також у справах про адміністративні правопорушення та у кримінальних провадженнях з метою примирення потерпілого з підозрюваним (обвинуваченим).

Медіація може бути проведена до звернення до суду, третейського суду, міжнародного комерційного арбітражу або під час досудового розслідування, судового, третейського, арбітражного провадження, або під час виконання рішення суду, третейського суду чи міжнародного комерційного арбітражу.

На даний момент не передбачено обов'язковий досудовий порядок врегулювання спорів шляхом медіації, хоча робота щодо визначення категорій спорів для його впровадження вже активно проводиться.

Здійснюються заходи з впровадження присудової медіації, зокрема, відбувається пілотування присудової медіації в окремих судах.

Медіація також є однією з базових соціальних послуг, яка відповідно до Закону України “Про соціальні послуги” може безоплатно надаватися особам/сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Система БПД надає допомогу у забезпеченні доступу до медіації шляхом інформування про неї, а також забезпечує проведення медіації у провадженнях для неповнолітніх, які підозрюються у вчиненні кримінальних правопорушень.

Надання медіатором послуг медіації оформляється договором про проведення медіації, який може бути укладений усно або письмово.

У разі досягнення домовленості сторін укладається угода за результатами медіації. Вона має статус та обов'язковість цивільно-правового договору та може укладатися в усній або письмовій формі. У разі невиконання умов угоди за результатами медіації сторона може звернутися до суду з відповідним позовом.

За наявності судового провадження домовленості за результатами медіації щодо предмету спору можуть бути викладені у формі мирової угоди та подані на затвердження до суду. У разі затвердження судом ухвала, що містить домовленості сторін, може бути звернена до примусового виконання.

Медіатором може бути фізична особа, яка пройшла базову підготовку медіатора в Україні або за кордоном. Медіатором не може бути особа, яка має судимість, особа, цивільна дієздатність якої обмежена, або недієздатна особа.

Базова підготовка медіаторів здійснюється за програмою обсягом (тривалістю) не менше 90 годин навчання, у тому числі не менше 45 годин практичного навчання. Програма базової підготовки медіатора включає теоретичну підготовку і відпрацювання практичних навичок. За результатами навчання видається сертифікат, до якого додається перелік компонентів програми навчання і набутих компетентностей. Запис на навчання для проходження базовій підготовки медіатора можна пройти в Київській школі професійної медіації і перемовин за посиланнямhttps://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd7Gj2Mm7dYbOzKXViQw3TiLPp-ST56X3ZiSsHpI3g1yhQQGA/viewform

Медіатор не може виступати як представник або захисник будь-якої із сторін медіації у досудовому розслідуванні, судовому, третейському чи арбітражному провадженні. Медіатор не може бути допитаний як свідок у суді.

Закон не передбачає створення органів самоврядування медіаторів та ведення загальнодержавного реєстру медіаторів.

Об’єднання медіаторів та суб’єкти, що забезпечують проведення медіації, ведуть власні реєстри медіаторів.

Українські медіатори є професійною спільнотою, яка навіть за відсутності органів самоврядування, здатна знаходити спільні конструктивні рішення задля розвитку медіації. Зокрема, на рахунку медіаторської спільноти України - створення стандартів базової та спеціалізованої підготовки медіаторів, розробка етичних основ діяльності медіаторів, участь у законопроєктуванні, створення інструментів пошуку медіатора для населення, проведення адвокаційних кампаній щодо медіації тощо.